Onbewuste zelf-sabotage

Nog even een spelletje voor het slapen gaan

Ik val makkelijker in slaap als ik een spelletje op de telefoon speel.

Dit was de reactie van een moeder die ik begeleid toen ik haar vroeg hoe ze sliep.
Toen ik haar vroeg of dit haar ook helpt om het hoofd leeg te maken was er even twijfel.

Met deze moeder werk ik aan de gedragspatronen die ontstaan zijn door het leven heen.
De reactie die je hebt op bepaalde situaties komt ergens vandaan. Je brein heeft een strategie ontwikkelt om zo snel mogelijk uit een onveilige situatie te ontsnappen.

Een onveilige situatie kan bijvoorbeeld al zijn dat er iets onverwachts gebeurt.

Verandering, iets nieuws, inbreuk op jouw planning of iets waar je niet achter staat kunnen een reactie triggeren.

Denk daarbij aan een kort lontje, een discussie die jij opstart of een emotie die je overvalt.

De kunst is om te gaan herkennen hoe jij reageert.

Was je nou echt zo boos of emotioneel om dat ene kleine dingetje?

De overtuiging die jouw brein heeft gevormd, kan jou belemmeren om op een makkelijke manier door de situatie heen te komen.
Achteraf denk je dan misschien wel: ‘was mijn reactie nou zo nodig?’

Wat was er aan de hand waardoor jij getriggerd werd?

Je brein heeft een herprogrammering nodig

De overtuiging die getriggererd is, mag overboord.
Dat doe je, door er een positieve intentie tegenover te zetten.

Je kunt dit doen met behulp van positieve affirmaties, in een eerdere blog lees je daar meer over: http://www.kindercoachlarana.nl/2021/01/14/denk-niet-aan-een-rode-tomaat/

Als dit een stap te ver voor je is, kun je ook met intenties aan de slag.
Voordat je een vergadering in gaat of een mogelijke andere moeilijke situatie, kun je jezelf al voornemen om het anders aan te pakken.

Ik weet zeker dat je het kunt!

De intentie die je meegeeft aan de dag, is heel sterk en heeft al invloed op jouw brein.

Zet het voor jezelf neer door het hardop uit te spreken, of door het op te schrijven.

‘Vandaag blijf ik rustig als ik geraakt word.’
‘Ik ga vandaag lief zijn voor mijzelf.’
‘Ik ga mijn gevoel voorop zetten.’

Zo ga je eigenlijk jouw brein opnieuw inleren op de punten waar je eerder snel getriggerd werd. De kracht van de herhaling is hierbij van toepassing.

En dan nog even over die saboteur….

Jouw brein is namelijk heel slim in het stiekem overnemen van jouw gevoel.
Hoe ontzettend jij ook zou willen dat je rustig blijft, dat je die triggers niet voelt, toch overkomt het je.

Soms heb je dat meteen door, soms overvalt het je en heb je het later pas door.
Die saboteur is namelijk associatie.

Door je leven heen ontwikkel je associaties.
Een warme appeltaart bijvoorbeeld geeft voor de meeste mensen een prettige gedachte/gevoel.

Gedachten en gevoel gaan dan samen en triggeren dat prettige gevoel.

De moeder waar ik in deze blog over begon vertelde dat ze soms erg onrustig slaapt.
Haar gedachten gaan dan met haar op de loop en ze gaat malen.
Ik vroeg haar hoe het inslapen gaat.

Ze vertelde dat ze vaak nog even een spelletje op haar telefoon speelt en daar dan slaperig van wordt.
Vervolgens vertelde ze erbij dat ze dit spelletje op haar werk in de pauze nooit speelt, omdat ze er dan slaperig van wordt.

Hmm…. die is interessant… Zie jij wat daar gebeurt?

Het brein heeft een associatie gemaakt.
Als ik dat spelletje speel, wordt ik slaperig.

Een associatie gemaakt vanuit het brein, niet vanuit gevoel

Je mag er dan slaperig van worden, maar is je hoofd dan ook leeg? Hoe is het met alle gedachten van de dag?

Wat zou de consequentie zijn in dit geval?

Je wordt ’s nachts wakker en gaat malen, of je gaat dromen.

TIP om met een leeg hoofd gaan slapen

Even tot 10 tellen….
Ja echt.

Ga lekker in bed liggen en leg je handen op je buik.
Haal een paar keer diep adem, rustig en in een tempo dat voor jou fijn voelt.

Begin met tellen en iedere keer als er een gedachte voorbij komt, begin je opnieuw.
Het doel is niet om tot 10 te komen, het doel is om bewust bezig te gaan met alles wat er nog in jouw hoofd speelt.

Probeer het maar eens.

O ja, en schermtijd voor het slapengaan is af te raden.
Waarom: Omdat het je niet helpt om af te schakelen.
Je zet namelijk jezelf even opzij en het scherm neemt het over.

Ook deze blog is speciaal gericht op jou als ouder.
En waarom?

Een uitgeruste papa of mama is een ontspannen sfeer in huis.

Coachen kan prima online. Het kan fijn zijn om jouw verhaal te doen. Ik luister en kan je helpen door oefeningen in te zetten die voor jou passen. Je bent het waard.